Update vom 9.12.2014: Nvidia hat soeben noch eine weitere neuere Version im Stable-Branch veröffentlicht, nur 4 Tage seit dem letzten Release aus dem unstable Zweig. Die stabile Version 340.65 behebt u.a. ein Problem mit 4K-Bildschirmen und einen Freeze-Bug in Zusammenhang mit X.

Ursprüngliche Meldung: Nvidia hat die neuste Treiber Version 343.36 für Linux 32- und 64 Bit freigegeben. Daneben wurde auch der alte Legacy-Treiber 304.1250 mit einigen Korrekturen versehen, wirkliche Neuerungen oder für Gamer relevante Bugfixes befinden sich aber nur in der neusten Version.

Dazu zählt der unter dem Namen „Disco Bug“ bekannte Fehler aus der Unreal 4 Engine, worin der Bug sehr helle Fragmente auf einige Texturen gerendert hatte. Dies ist behoben.
Dass dieser Bugfix erst ab der heute veröffentlichten Nvidia Treiberversion enthalten ist mag verwirren, ist aber weniger schlimm:  Es gibt noch kaum Spiele, welche mit der Unreal Engine 4 auf Linux laufen. Eines der ersten Unreal 4 Linux Spiele wird das sich in Entwicklung befindliche Unreal Tournament 4 sein.

Der Treiber ist über die offiziellen Website von Nvidia als Download verfügbar.

Nicht einfach so installieren!
Achtung! Du solltest niemals blindlings den neusten Nvidia Treiber als Binärpaket über einen schon installierten Nvidia-Treiber aus dem Repository (z.B. Ubuntu „nvidia-current“) klatschen! Die Installation endet bei ungeübten Linux’ern fast schon regelmässig mit einem Black Screen. Leider ist es auf Linux ohne das Wissen welche Configs angepasst werden müssen (Xorg/Grub) überhaupt nicht einfach, den brandneusten Treiber ans Laufen zu bekommen.

Changelogs

Changelog Treiber 343.36

  • Added support for X.Org xserver ABI 19 (xorg-server 1.17).
  • Improved compatibility with recent Linux kernels.
  • Fixed a bug that rendered very bright garbage data onto some textures in UnrealEngine 4 applications. This issue is known as the „disco bug“ by the UnrealEngine 4 Linux community.
  • Added option UseSysmemPixmapAccel to control the use of GPU acceleration for X drawing operations on pixmaps allocated in system memory.
  • Fixed a regression that prevented the NVIDIA X driver from recognizing Base Mosaic layouts generated by the nvidia-settings control panel.
  • Fixed a bug that could cause VT-switching to fail following a suspend, resume, and driver reload sequence.
  • Fixed a bug that caused incorrect colors to be displayed on X screens running at depth 8 on some GPUs.
  • Fixed a bug that prevented GPUs from being correctly recognized in MetaMode strings when identified by UUID.
  • Implemented support for disabling indirect GLX context creation using the -iglx option available on X.Org server release 1.16 and newer.  Note that future X.Org server releases may make the -iglx option the default. To re-enable support for indirect GLX on such servers, use the +iglx option.
  • Added the „AllowIndirectGLXProtocol“ X config option.  This option can be used to disallow use of GLX protocol.  See „Appendix B. X Config Options“ in the README for more details.
  • Fixed a crash with UnrealEngine 4 when the application was started with the -opengl4 commandline switch.
  • Fixed an OpenGL issue that could cause glReadPixels() operations to be improperly clipped when resizing composited application windows, potentially leading to momentary X freezes.
  • Fixed a bug that could prevent the GLSL compiler from correctly evaluating some expressions when compiling shaders.
  • Fixed a bug that could cause nvidia-installer to crash while attempting to run nvidia-xconfig on systems where that utility is missing.
  • Fixed a bug that could prevent 32-bit GPU-based applications from running correctly on 64-bit systems when using GPUs with very large memory-mapped I/O regions.
  • Fixed a bug that could cause the CUDA debugger to fail after exiting X on systems with persistence mode enabled.
  • Fixed a bug that could cause silent and intermittent failures when a CUDA application writes to a peer device’s memory with GPUDirect.
  • Updated nvidia-installer to avoid writing to non-zero offsets of sysctl files in /proc/sys/kernel.

 

Changelog Treiber 304.1250

  • Added support for X.Org xserver ABI 19 (xorg-server 1.17).
  • Improved compatibility with recent Linux kernels.
  • Implemented support for disabling indirect GLX context creation using the -iglx option available on X.Org server release 1.16 and newer. Note that future X.Org server releases may make the -iglx option the default. To re-enable support for indirect GLX on such servers, use the +iglx option.
  • Added the „AllowIndirectGLXProtocol“ X config option.  This option can be used to disallow use of GLX protocol. See „Appendix B. X Config Options“ in the README for more details.
  • Updated nvidia-installer to install a file in the system’s xorg.conf.d directory, when a sufficiently new X server is detected, to cause the X server to load the „nvidia“ X driver automatically if it is started after the NVIDIA kernel module is loaded.

This feature is supported in X.Org xserver 1.16 and higher when running on Linux 3.9 or higher with CONFIG_DRM enabled.

 

  • Updated nvidia-installer to log uninstallation to a separate file from the installation log, and to attempt uninstalling previous driver installations using the installer program from the previous
    installation, when available.
  • Updated nvidia-installer to avoid writing to non-zero offsets of sysctl files in /proc/sys/kernel.

 

Mit "nvidia-settings" kann geprüft werden, welche Nvidia-Treiberversion installiert ist.
Mit „nvidia-settings“ kann geprüft werden, welche Nvidia-Treiberversion installiert ist.
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Elysium spielt seit 2012 unter Linux, aktuell mit Linux Mint 18. Beruflich bin ich im Bereich Middleware auf Linux-Server unterwegs. Für diverse Adobe Applikationen bleibt mein Dualboot Linux/Windows bestehen. Und in seltenen Fällen für DirectX only Games..

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